Digital innovation

På dette kursus vil du lære at analysere nyere udviklinger og udfordringer i relation til digitale teknologier, samt hvilken rolle de spiller i ledelse af innovation.

Digital innovation defineres som “the carrying out of new combinations of digital and physical components to produce novel products” (Yoo, Henfridsson & Lyytinen, 2010: 725) eller “a product, process, or business model that is perceived as new, requires some significant changes on the part of adopters, and is embodied in or enabled by IT” (Fichman, Dos Santos & Zheng, 2014: 330).

I kurset beskæftiger vi os med domænet ‘digital innovation’ med særligt fokus på digitale teknologiers rolle.

Vi beskæftiger os med flere emner, herunder digital produktarkitektur, grundlæggende udviklinger indenfor hardware, software og netværk, der udgør grundlaget for digital innovation. Vi ser også på den måde hvorpå digital innovation fører til nye og innovative måder at organisere sig og arbejde. Vi analyserer hvilke muligheder for digital innovation, der opstår i kølvandet på ny teknologi, og på hvordan digital innovation er blevet udviklet og implementeret i praksis gennem praktiske eksempler og gæsteforelæsninger.

Udover forelæsninger, der omhandler disse emner, vil du som studerende også omsætte din viden om digital innovation til praksis ved at udvikle et nyt digitalt værktøj eller service, der binder de emner, som diskuteres i forelæsningerne, sammen.

Du vil lære at analysere nyere udviklinger og udfordringer i relation til digitale teknologier samt hvilken rolle de spiller i ledelse af innovation. Du lærer at udforme og kommunikere overbevisende argumentation i forbindelse med udarbejdelse og analyse af cases. Endelig, vil du lære at anvende den viden, som du opnår gennem kurset i en praktisk business case, ligesom du vil lære at designe digitale løsninger.

Du vil opnå en fundamental forståelse for digital innovation og relevante udviklinger og emner indenfor området.

Mere specifikt vil du lære:

  • Hvad digital innovation er og hvilke specifikke karakteristika, der gør sig gældende for netop denne type af innovation.
  • At forstå grundlæggende karakteristika for de digital teknologier, som danner grundlaget for digital innovation.
  • At forbinde historiske, nuværende og fremtidige digitale teknologier til digital innovation.
  • At forklare specifikke nye udviklinger indenfor digital teknologi og innovation.

Du vil også anvende den teoretiske viden om digital innovation i to domæner:

  • Analyse af business cases relateret til nye teknologiske udviklinger.
  • Design og udvikling af prototyper af innovative digitale applikationer.

Du lærer desuden at samarbejde i teams, at præsentere og diskutere dit arbejde samt at give konstruktiv feedback på andres arbejde.

Efter kurset vil den studerende være i stand til at:

  • Genkende og definere centrale koncepter i relation til digital innovation.
  • Karakterisere sammenhæng mellem digital innovation og digitale infrastrukturer, platforme og økosystemer.
  • Analysere grundlæggende og nye teknologiske udviklinger indenfor digital innovation relateret til hardware, netværk, services og indhold.
  • Reflektere over og perspektivere fortidige, nutidige og fremtidige teknologiske udviklinger til digital innovation.
  • Mestre det basale håndværk i at designe og konstruere prototyper af innovative digitale services og værktøjer.

Læs mere om kurset, lektionsplan, litteratur m.m. på siden her.

 

Underviser: Carsten Lund Pedersen

CV

  • Lektor ved Institut for Business IT, IT-Universitetet i København (2022 - )
  • Adjunkt ved CBS (2019 - 2022)
  • Postdoc ved CBS (2016 - 2019)
  • Erhvervs-ph.d. i samarbejde med TDC A/S ved CBS (2013 - 2016)
  • Marketingassistent ved Telenor (2007 - 2010)
  • Virksomhedskonsulent ved Cybercity (2006 - 2007)

Carsten Lund Pedersen er lektor ved Institut for Business IT på IT-Universitetet i København.

Hans forskningsområde kredser især om forretningstransformation, autonomy-driven transformation, digital transformation, krisetransformation m.m.

Carsten Lund Pedersens arbejde og forskningsprojekter er bl.a. udgivet i Industrial Marketing Management, Journal of Business Research, Psychology & Marketing, MIT Sloan Management Review, og i digitale artikler i Harvard Business Review (HBR.org), MIT SMR, CMR Insights, Nature and NatureIndex m.m.

Ydermere er han medredaktør på bogen ’Big Data in Small Business: Data-Driven Growth in Small and Medium Sized Enterprises’ (Edward Elgar Publishing).

I 2016 afsluttede han sin ph.d. (en erhvervs-ph.d. i samarbejde med TDC A/S) omhandlende frontlinjemedarbejderes kollektive viden. Som led i hans ph.d. var han gæstestipendiat ved M.I.T. Sloan School of Management.

Deusden har Carsten fået overrakt priserne EliteForsk Travel Giant i 2015, DSEB Dissemination Prize i 2017 og var nomineret for DSEB Teaching Prize i 2018.

Læs mere om Carsten Lund Pedersens baggrund, forskning og udgivelser her.

Underviser: Jonas Valbjørn Andersen

CV

  • Lektor ved Institut for Business IT,  IT-Universitetet i København (2021 -)
  • Leder af Information Systems and Digital Innovation Research Group, IT-Universitetet (2021 -)
  • Adjunkt ved IT-Universitetet (2018 - 2020)
  • Adjunkt ved Vrije Universiteit Amsterdam (2016 - 2017)
  • Postdoc ved Warwick Business School (2012 - 2016)
  • Assistant Researcher ved Göteborgs Universitet (2014 - 2016)
  • Ekstern lektor ved CBS (2011 - 2014)

Jonas Valbjørn Andersen er lektor ved Institut for Business IT ved IT-Universitetet i København. Han har en baggrund indenfor strategi og it og en ph.d. fra Warwick Business School.

Han leder desuden forskningsgruppen Information Systems and Digital Innovation (ISDI), er medlem af forskningscentret European Blockchain Center (EBC) og forskningslab'et Build Lab på IT-Universitetet. 

Jonas Valbjørn Andersens forskningsområde kredser om digitalt distribuerede systemer og processer i forbindelse med organisatorisk digitalisering, algoritmiske beslutningsprocesser og digitale infrastrukturer gennem kvalitativ dataanalyse.

Hans arbejde bidrager med indsigter i distribuerede informationssystemer og organisering omkring blockchain teknologier, Internet of Things (IoT) og digitalt distribuerede organisationer.

Læs mere om Jonas Valbjørn Andersens baggrund, forskning og udgivelser her.

Underviser: Louise Harder Fischer

CV

  • Lektor ved Institut for Business IT, IT-Universitetet (2022 -)
  • Adjunkt ved IT-Universitetet (2019 - 2022)
  • Linjeleder af MSc Digital Innovation & Management (DIM), IT-Universitetet
  • Medlem af Rådet for SMV:Digital (2023 -)
  • Ekstern lektor ved CBS (2008 -)
  • Adjunkt ved CBS (2018 - 2019)
  • Adjunkt ved IT-Universitetet (2019 - 2022)
  • Ekstern lektor ved Roskilde Universitet (2017 - 2018)
  • Gæstelektor ved DMTX (2009 - 2018)

Louise Harder Fischer er lektor ved Institut for Business IT samt studieleder af Msc. Digital Innovation & Management-uddannelsen på IT-Universitetet i København.

Hun har en baggrund som cand.merc.dat fra CBS i datalogi og business administration (1996), såvel som en ph.d. i informationssystemer fra IT-Universitetet (2018) og har både haft leder- og konsulentjobs i industrien, samtidigt med at hun har undervist i og skrevet bøger om it-ledelse.

Louise Harder Fischer har været ekstern lektor på CBS siden 2007 i it-forandringsledelse kombineret med forskningspartneransættelser i tech-virksomheder.

Omdrejningspunktet for Louises forskning er ledelse og digital transformation, herunder New Ways of Working, som udforsker sammenhængen mellem adfærd, teknologi og kultur, såvel som forandringsledelse, processer og mennesker.

Læs mere om Louise Harder Fischers baggrund, forsning og udgivelser her.

Kontakt os, hvis du har brug for hjælp til at sammensætte et efteruddannelsesforløb, der passer til dine særlige ønsker og behov. Du kan også få indblik i de forskellige uddannelsers faglige indhold og regler på området.

ITU Efteruddannelse
Rued Langgaards Vej 7
DK-2300 København S

Tlf: +45 7218 5450

Email: efteruddannelse@itu.dk