Ny bog sætter fokus på digital stress på arbejdspladsen
Interview: Tidligere ph.d.-studerende på IT-Universitetet, Raluca Stana, har sammen med sin daværende vejleder, lektor Hanne Westh Nicolajsen, skrevet en bog, som skal hjælpe virksomheder med at håndtere teknostress.
Forskningdigitaliseringledelse
Skrevet 21. november 2024 13:12 af Jari Kickbusch
"Da vi startede i 2018, var der næsten ingen, der vidste, hvad technostress betød. Der er jo en ret optimistisk og positiv tilgang til teknologien på arbejdspladserne. Men når vi forklarede folk, hvad teknostress var, så kunne de se dem selv i det. De fik et ord eller et begreb for deres erfaringer og følelser. Der var følelser som skyld, skam, vrede og frustration og mange af dem, som jeg interviewede, havde svært ved at stoppe, når de først gik i gang med at fortælle om deres oplevelser," fortæller Raluca Stana, tidligere ph.d.-studerende og postdoc på IT-Universitetet og nuværende adjunkt på Roskilde Universitet.
Raluca Stana har skrevet bogen, Digital stress på arbejdspladsen -En håndbog for ledere og medarbejdere, sammen med sin tidligere ph.d.-vejleder, lektor Hanne Westh Nicolajsen. Bogen indeholder gode råd til, hvordan virksomheder kan arbejde med at mindske niveauet af digitale stress. Fænomenet digital stress eller technostress opstår bl.a., når vi føler os tyngede af den konstante strøm af informationer eller det ofte uudtalte krav om onlineaktivitet og tilgængelighed. Det kan være, at man føler sig forpligtiget til at læse og besvare e-mails, når man har fri. Eller at pulsen stiger, når kravet om en obligatorisk opdatering toner frem på skærmen for gud ved hvilken gang, mens man kæmper for at holde en deadline eller er i gang med at holde et oplæg.
"Vi føler, at vi skylder vores kollegaer at være tilgængelige. Vi føler, at vi skylder den organisation, som vi arbejder for, at vi skal kunne løse tekniske problemer. Vi føler, at det er vores ansvar. Vi vil gerne vise, at vi er engagerede i vores arbejde, og at vi er produktive. Det får mange til at arbejde i længere tid, end de egentlig skulle, og uden at det bliver anerkendt som arbejde. Der er fx mange, der skriver om deres arbejde på Linkedin uden for deres arbejdstid og uden at det tæller som arbejde, men det er det jo ofte," siger Raluca Stana.
Teknologiernes mørke side
Raluca Stana og Hanne Westh Nicolajsen fortæller, at deres forskning i technostress ikke var videre populært, da de startede deres samarbejde i 2017. I virksomhederne er der nemlig meget fokus på effektivitet og på at øge produktiviteten, og budskabet om at sætte tempoet en kende ned, blev af nogle set som et forsøg på at stikke en kæp i hjulet på virksomhedernes maskineri. Ifølge Hanne Westh Nicolajsen er håndtering af digital stress dog netop en forudsætning for at kunne opretholde en effektivitet:
"I virkeligheden skal vi anerkende digital stress for at opnå langsigtet effektivitet. Der er jo alt for mange, der går ned med stress, og det er alt for dyrt for virksomhederne, for de familier, der bliver ramt og i sidste ende for samfundet. Og vi tænkte, at nu må der være nogen, der tager noget ansvar. Vores bog retter sig mod virksomheder, og med den håber vi at kunne udbrede et budskab om, at det ikke må være en personlig udfordring ikke at gå ned med stress. Det er et organisatorisk og samfundsmæssigt, strukturelt problem, som vi bliver nødt til at håndtere," siger hun og tilføjer, at sammenhængen mellem digitalisering og stress bør afdækkes yderligere:
"Jeg tror ikke, at vi forstår i hvilket omfang digitalisering og digitalt stress har betydning for den stressepidemi, som vi oplever. Og ja, vi har jo haft teknologier i mange år, men der er langsomt sket en forråelse, som har stor betydning. Det er en helt masse små ting. I mit eget arbejde bruger jeg for eksempel et rejseafregningssystem, når jeg har været ude at rejse i arbejdsmæssig sammenhæng, og det bruger jeg kun en gang hver tredje måned, og så jeg skal tænke og bruge en del energi på det hver evig eneste gang, for jeg kan ikke huske, hvordan man gør. Eller når jeg skal holde et video-møde, så er der pludselig dårlig forbindelse eller noget andet galt, og hvis jeg vil være sikker på, at mødet går godt, så er jeg nødt til at starte et kvarter før for at sætte det hele op og sørge for, at der er styr på teknologien. Det er sådan nogle små ting, som til sammen betyder, at den enkelte medarbejder oplever et stort ansvar for, hvordan teknologierne fungerer."
Vågn op, virksomheder!
Først og fremmest håber Raluca Stana og Hanne Westh Nicolajsen, at deres bog kan hjælpe med at sætte technostress på dagsordenen i virksomhederne. Bogens forfattere slår fast, at de ikke er imod teknologi eller digitalisering, men at de ønsker, at teknologien bliver brugt med omtanke.
"Det kræver, at vi ikke bare hovedløst implementerer til højre og venstre, så vi ender med at lægge både vores organisationer og mennesker ned. Med bogen håber vi jo på, at der er nogle derude i virksomhederne, som vågner op og tager det her alvorligt," siger Hanne Westh Nicolajsen, som bliver suppleret af Raluca Stana:
"Hvis vi vil opnå et mere balanceret og bæredygtigt arbejdsliv, er det vigtigt, at vi anerkender digital stress. Vi er ikke kun kritiske i forhold til digitalisering, men forsøger at forholde os balancerede, hvilket også er vigtigt i forhold til virksomhedernes bundlinje. Fx er der forskning, som viser, at vi bruger op til 20 procent af vores arbejdstid på at få teknologien til at virke. Og at i 70 procent af de tilfælde, hvor vi prøver at løse et teknisk problem, så lykkes det os ikke at løse kerneproblemet, hvilket vil sige, at problemet vil vise sig igen og igen, og det er jo også dyrt," slutter hun.
Bogen, Digital stress på arbejdspladsen -En håndbog for ledere og medarbejdere, udkommer på DJØF Forlag d. 26. november 2024.